Webdesign trends 2018

Als web agency is het belangrijk steeds op de hoogte te blijven van trends, maar ook om je kennis en vaardigheden te blijven uitbreiden. Zo streven we ernaar om websites te ontwerpen die steeds gebruiksvriendelijker, duidelijker en innovatiever zijn. Hierbij rekening houdend met aanpasbaarheid van de content en gebruik op elk toestel.

In 2017 en voorgaande jaren zagen we steeds een grote vooruitgang in het aantal mobiele surfers. In 2018 verwachten we dat deze evolutie zich verder zal doorzetten en dat hier eens te meer aandacht aan zal besteed worden. Hieronder bespreken we enkele trends die 2018 ons zullen brengen.

  1. Drop shadow en diepte 
    Het wordt stilaan tijd dat we flat design loslaten en er terug proberen uitspringen met drop shadows en wat extra diepte. Het gebruik van drop shadows is echter niet nieuw. Reeds lang wordt het gebruikt om extra diepte en illusie te creëren in ontwerpen. Door meer schaduw te gebruiken wordt niet alleen de esthetiek van de website verhoogd, maar ook de gebruikservaring. Dit gebeurt door meer nadruk te leggen op bv. Links, buttons, vlakken,…. Door met meer kleurovergangen te werken wordt het 3D effect van oude schaduwen verbeterd.

  2. Levendige & verzadigde kleuren 
    Vroeger werd er vooral gekozen voor ‘webveilige’ kleuren, maar het wordt steeds populairder om gebruik te maken van levendige en verzadigde kleuren. Op deze manier kunnen bedrijven zich extra onderscheiden. Fellere kleurvlakken en sterke contrasten winnen hierbij aan populariteit. De technologische evolutie van displays zorgt hierbij voor bijkomende ondersteuning. Hun steeds groter wordend kleurenbereik maakt het mogelijk om met deze fellere kleuren aan de slag te gaan. Met deze kleuren trek je meer de aandacht en zorg je ervoor dat je bedrijf gezien wordt.
  3. Illustraties 
    Door gebruik te maken van illustraties kan je er voor zorgen dat bezoekers in één oogopslag zien waarover je website zal gaan. Complexere boodschappen of informatie worden overgebracht via illustraties die zich richten op de essentie. Dit gebeurt bovendien op een speelse, originele en creatieve manier. Belangrijk is wel dat je in lijn blijft met de huisstijl van je bedrijf, maar het geeft in elk geval een persoonlijkere touch aan je website dan online aangekochte afbeeldingen. Een goede illustratie zegt misschien wel meer dan 1.000 woorden….

  4. Grote en krachtige typografie 
    In 2018 zullen we meer gebruik maken van grotere en uniekere lettertypes. Er is tegenwoordig een groot aanbod aan lettertypes. Met een unieker lettertype en grotere typografie kunnen bedrijven zich meer onderscheiden van hun concurrenten. Uniekere lettertypes worden steeds meer ondersteund en opgevangen door de verschillende courante browsers. Dit maakt het als developer makkelijker om ze te integreren. Het gebruik van krachtige kopteksten is tevens belangrijk om je boodschap over te brengen en een belangrijke factor voor je SEO.
  5. Dynamische gradiënts 

    De gradiënts beginnen aan hun grote comeback in 2018. Vroeger werden ze alleen gebruikt om een 3D effect te creëren, maar nu worden ze ook gebruikt om je website tot leven te brengen. Dit omdat ze nu gebruikt gaan worden met felle en levendige kleuren. De populairste manier om een gradiënt te gebruiken is als een foto filter. Hierdoor worden minder interessante foto’s toch interessanter en kan je je boodschap duidelijker overbrengen. Wanneer er geen afbeeldingen zijn om mee te werken kan er gebruik gemaakt worden van een felle gradiënt om tot een sober maar toch aantrekkelijk design te komen.