Terug

Terug- en vooruitblik door zaakvoerder

24 december 2021|Ruben

Eindejaar is het ideale moment om terug te blikken op het afgelopen jaar, maar ook om vooruit te blikken op het komende jaar. Wat waren de uitdagingen van 2021 en wat zijn de opportuniteiten in 2022?

Heeft COVID voor een toename in webaanvragen geleid? Merkte je hier een shift?

Absoluut. Ondernemers hebben de boodschap duidelijk en definitief begrepen: online aanwezigheid (of het nu via een website, webshop, webapplicatie, of andere oplossingen is) is simpelweg geen overbodige luxe meer. Het zorgt meer dan ooit voor een extra zekerheid om letterlijk op elk moment flexibel en snel te kunnen schakelen. Die flexibiliteit is voor sommigen ongetwijfeld een reddingsboei geweest om het hoofd boven water te houden tijdens een uitdagend jaar als 2021.

Wat is je het meest bijgebleven tijdens deze crisis?

2021 was het tweede jaar waarin Covid het ondernemerslandschap stevig door elkaar schudde. In alle eerlijkheid heb ik in deze periode vaak met veel bewondering naar ondernemers gekeken. Een echte ondernemer? Dat is voor mij iemand die creatief en oplossingsgericht kan zijn in elke situatie. En dat moest ook wel als je niet achterop wil geraken, hebben we de laatste maanden gezien.

Zo zagen we bijvoorbeeld onze klanten in de horeca- en evenementensector aan een rotvaart de omschakeling maken naar webshops en/of afhaalservices. Ze hadden het lef om net in die extreem onzekere tijden te investeren in plaats van terug te plooien en af te wachten tot de storm ging liggen. Voor hen volstaat maar één woord: respect.

Wat was jullie grootste uitdaging in 2021?

Webit groeit elk jaar, wat uiteraard gepaard gaat met meer opdrachten en werk. Om alles bol gewerkt te krijgen, gaan we regelmatig op zoek naar extra mankracht. Dat is echt een hele opdracht geworden: de profielen zijn enorm schaars en gegeerd en worden dus vaak al van de schoolbanken geplukt voordat ze de arbeidsmarkt bereiken. Die schaarsheid en een veranderde mindset zorgen ookvoor andere verwachtingen over een werkgever.

Met andere woorden komt employer branding meer dan ooit in the picture: hoe zet je jezelf in de markt als werkgever? Daar moesten we voorheen eigenlijk nooit zozeer over wakker liggen. “Waarom zou een werknemer bij ons willen werken?” Je hebt een heleboel zaken in je hoofd, maar die vertaling op website, social media en overige communicatie moet uiteraard ook nog gemaakt worden. Work in progress en een zeer uitdagend project voor het komende jaar, dus!

Hebben jullie nieuwe trends opgemerkt in 2021?

Elk jaar zien we een hele resem aan nieuwigheden passeren, zowel op vlak van design als technische zaken. Iets anders wat opvalt, is dat er heel wat online softwarepakketten hun systemen openstellen om met andere systemen te praten.
Dat biedt een enorme opportuniteit aan bedrijven: je kan namelijk slimme (en vaak ook geautomatiseerde) processen voorzien die het manuele werk tot een minimum beperken. We zagen dit jaar voornamelijk doorbreken bij de KMO-klanten, waar tijdwinst echt een verschil kan maken. Meer daarover kan je hier lezen.

Covid komt, net zoals bij andere bedrijven, ook vaak ter sprake wanneer we het over 2021 hebben. Heeft de pandemie een negatief effect gehad op jullie teamsfeer?

Dat zeker wel. Ik hoop ten zeerste dat er in 2022 wat meer ruimte (I see you, Corona) vrij komt om leuke dingen met de collega’s te doen. Ik denk dan bijvoorbeeld aan leerrijke conferences, bijscholingen, … maar ook ons gepland bezoekje aan Rock Werchter! We hadden tickets voorzien voor iedereen, maar toen kwam Covid om de hoek. Dat bezoekje hebben we dus nog altijd tegoed!

Hoe ziet jullie ideale klant in 2022 eruit?

We verwelkomen graag starters met een nieuw of vernieuwend idee. Da’s iets waar zeker ik echt energie van krijg: meewerken aan een nieuw concept, hetzij technisch of creatief, daaraan bijdragen en zien hoe het bedrijf waarmee we samenwerken geleidelijk of soms aan een rotvaart naar succes groeit.

Gaandeweg schaaf je vaak nog wat bij en zie je het effect daarvan. Het “levende” en onverwachte van zo’n proces spreekt vooral mij heel erg aan.

Staan er toffe projecten op de planning bij Webit?

Yes! We hebben enkele vernieuwende projecten in de pipeline. Die zijn vernieuwend zowel op vlak van concept als technologie. Dat is meteen ook exact het type opdrachten waar we warm van worden: nieuwigheden bouwen met nieuwe technologieën. Daarnaast werken we aan een veelbelovend partnership dat heel wat KMO’s ten goede kan komen. Het focust namelijk op een efficiënte en betaalbare digitalisering voor iedereen. Meer kunnen we daar helaas nog niet over zeggen … More soon!

Op professioneel vlak kijken we dus uit naar enkele uitdagende projecten die op de planning staan. Projecten waarvan we weten dat we onszelf zullen moeten heruitvinden. Eerlijk? Dat zijn echt dingen waar we energie van krijgen. Laat 2022 maar komen!

©

Webdesign

Webit 2024 – Met gebouwd, door ons!