Terug

3 redenen waarom een ERP pakket een must-have is

10 november 2021|Ruben

Doen de volgende scenario’s bij jou een belletje rinkelen?

Scenario 1: (een goede) indruk maken op een lead 🧐
Je krijgt telefoon: een klant aan de lijn. Er zijn nog wat vragen over een offerte die je vorige week doorstuurde. Je begint als een bezetene door je mails te scrollen op zoek naar die specifieke offerte. Wat was de naam van de klant ook alweer? Ah gevonden! Toch niet: is blijkbaar een oudere offerte. Verdorie zeg, superprofessioneel!

Scenario 2: snel even prijzen aanpassen. Of niet? 😅
Een zekere pandemie heeft alle kosten doen stijgen, dus je beslist om enkele prijsaanpassingen door te voeren. Het begint stilaan te dagen dat je niet meer 100% zeker bent of die Excel-lijst die op je bureaublad staat, wel de juiste is. Oh, en vergeet niet om in de webshop ook alles aan te passen en ervoor te zorgen dat bepaalde klanten de juiste korting krijgen, hé? Again…

Zijn de scenario’s enigszins herkenbaar? Dan wordt het misschien tijd dat jouw onderneming zich waagt aan een softwareprogramma dat je helpt om bedrijfsinformatie te centraliseren. We geven je hieronder 3 redenen waarom je een ERP-pakket moet overwegen.

1. Alles centraal èn in de cloud

Een ERP pakket (of een Enterprise Resource Planning) is een oplossing die je kan gebruiken om al je bedrijfsdata op één centrale plek te beheren. Denk aan: klantenfiches, offertes, producten, prijzen, facturen, … Op die manier is het zoeken naar klanten en hun offertes verleden tijd.

De meeste moderne ERP-pakketten zijn van overal veilig te bereiken. Dat is nog zo handig wanneer jij of je vertegenwoordigers vaak op de baan zijn.

2. Rechtstreeks verbonden met je webshop

Een ERP-pakket opent de deur naar slimme oplossingen voor je organisatie. Je kan het pakket bijvoorbeeld koppelen aan je webshop via een API-verbinding. Zonder ERP-pakket moet je ook daar handmatig alle prijzen gaan aanpassen, stock bijhouden en orders opvolgen. Euh, nee bedankt!

Met een ERP pakket kan je ervoor kiezen om tweerichtingscommunicatie op te zetten:

  • Wanneer je een product toevoegt of een prijs aanpast in je ERP-pakket, neemt je webshop die informatie meteen (en zonder dubbel werk) over.
  • Wanneer er een order binnenkomt via de webshop, wordt het meteen doorgestuurd naar je ERP-pakket, zodat dit pakket altijd alle informatie bevat en je stock automatisch kan bijgehouden worden. Dat is nog nooit zo vlot gegaan, toch? ⚡️

Zonder ERP-pakket moet je zowel in de webshop als in je eigen systeem handmatig alle prijzen aanpassen, stock bijhouden en orders opvolgen. Euh, nee bedankt!

3. Automatisatie

Oké, dus: alles centraal en slimme verbindingen. What’s next? Automatisatie!

Je weet nu dat zo’n ERP-pakket verschillende platformen verbindt. Waarom gaan we geen stap verder en maken we het je nog makkelijker? Stel: er komt een nieuw order binnen via je webshop: het ERP-pakket kan automatisch een factuur opmaken (en als je dat wil, meteen versturen), rekening houdend met alle regels van de kunst.

Ook dat kan, want … je hebt alle data (dus ook alle benodigde facturatiegegevens van de klant) op één centrale plek staan. 🙌

De keuzen voor een ERP-pakket is niet zomaar gemaakt. Niet zeker of een ERP-pakket ook voor jou geschikt is? Wil je graag meer informatie over welke ERP-pakketten al toegankelijk zijn voor kleine of middelgrote ondernemingen en zelfstandigen? Contacteer ons en we bekijken het samen!

©

Webdesign

Webit 2024 – Met gebouwd, door ons!