Waarom gebruik maken van heatmaps? - Webdesign Webit
Terug

Waarom gebruik maken van heatmaps?

23 juli 2020|Ruben

Het maken van een pagina is altijd een van de eerste stappen, maar wat als de pagina minder converteert dan je initieel gedacht had? Geef je dan op of zoek je mogelijkheden om de conversie te optimaliseren? Onze voorkeur gaat natuurlijk naar de laatste optie en heatmaps kunnen je hierbij fantastisch goed helpen.

Wat is een heatmap?
Een heatmap is een visuele weergave van de betrokkenheid die een bepaalde pagina van jouw website ontvangt. Door het gebruik van een kleurenspectrum kan je nagaan hoe gebruikers navigeren op deze pagina. Vandaar ook de benaming ‘heatmap’, wat letterlijk vertaald wordt naar hittemap. Het warme gedeelte van de heatmap toont aan waar het meeste aandacht wordt gevestigd en het het koude gedeelte toont aan waar het minste aandacht naartoe gaat.

Welke soorten heatmaps zijn er?
Nu we weten wat een heatmap betekent, is het belangrijk om te weten dat er verschillende soorten heatmaps zijn. Eigenlijk zijn er drie verschillende soorten heatmaps, welke nog eens worden opgesplitst in desktop en mobiel. We leggen uit:

  • Click: een klik map geeft een overzicht van de delen waar de bezoekers van jouw website met hun muis op een desktop klikken en een overzicht van waar de bezoeker met zijn mobiel toestel tikt. Hoe warmer dit gedeelte, hoe meer er door jouw bezoeker geklikt wordt.
  • Move: een move map toont aan waar de bezoeker met zijn of haar muis zweeft bij het bekijken van jouw pagina. Hoe langer de cursor over een bepaald deel zweeft, hoe warmer dit gedeelte zal worden. Dit is een onderdeel dat alleen beschikbaar is voor desktop.
  • Scroll: een scroll map geeft een visuele weergave tot hoe ver een bezoeker naar beneden scrollt op jouw pagina. Hoe hoger het percentage van het aantal weergaves, hoe warmer het beeld zal zijn.

Waarom een heatmap gebruiken?
Er bestaan dus verschillende soorten heatmaps die je kan installeren op jouw pagina, maar wat ben je er nu mee? Wel, heatmaps zijn zeer interessante tools die je kunnen helpen bij het begrijpen van hoe bezoekers navigeren doorheen jouw website en kunnen zo een heleboel vragen oplossen. Welke content wordt er gelezen? Op welke CTA’s wordt er geklikt? Waar kan ik best een CTA zetten? Tot hoe ver wordt er gescrold? Waarom converteren mijn bezoekers niet?

Met andere woorden, het is een visuele tool die helpt om gegronde beslissingen te maken om jouw website te redesignen of in het proces van conversieoptimalisatie. Maar vergeet niet dat het belangrijk is om te weten met welk doel je heatmaps installeert. Vraag je dus op voorhand af ‘wat wil ik te weten komen over deze pagina?’.

Hoe kan ik heatmaps op een nuttige manier gebruiken?
Wanneer je je website wil optimaliseren met b.v. heatmaps, is het belangrijk om niet roekeloos aan de slag te gaan, maar gebruik te maken van een duidelijke structuur. Wil je zelf aan de slag met heatmaps, volg dan deze stappen:

  1. Stel doelen op
  2. Achterhaal de pijnpunten van de website
  3. Verzamel data in de heatmaps
  4. Analyseer de heatmaps
  5. Lijst actiepunten op
  6. Voer de actiepunten uit door middel van A/B testing

5 tools die je helpen je bezoekers beter te begrijpen
Er zijn tal van verschillende tools beschikbaar, maar hier vind je een kleine opsomming van welke onze voorkeur genieten:

  • Hotjar
  • CrazyEgg
  • ClickTale
  • Mouseflow

Deze tools hebben een gratis versie met beperkte mogelijkheden, of kunnen gratis getest worden.

Hulp nodig?
Heb je interesse gekregen in de voordelen van heatmaps, maar heb je graag hulp bij de installatie of interpretatie ervan? Geef gerust een seintje!

©

Webdesign

Webit 2020 – Met gebouwd, door ons!