Terug

Wat (open) AI voor jouw KMO kan betekenen

8 februari 2023|Reno

AI komt plots overal in het nieuws. Gaat het om de zoveelste trend, of is het meer dan dat? Wij duiken in de wereld van AI en bekijken wat het kan betekenen voor jouw onderneming.

AI (Artificiële Intelligentie) is een kunstmatig getraind algoritme dat werd gecreëerd door het zo goed als alle mogelijke teksten te voeden die te vinden zijn op het internet. Op die manier krijg je een “alleswetend” algoritme (of dat is toch de theorie). Recent werd OpenAI op korte tijd zeer populair, doordat het bedrijf als eerste de technologie publiek toegankelijk maakten. Zo brachten ze “Chat-GPT” op de markt, wat het mogelijk maakt om een ogenschijnlijk “menselijk” gesprek te voeren met het algoritme.

Mogelijk is bovenstaande beschrijving nog best vaag en denk je “oké, maar wat kan je ermee? Kan het ook nuttig zijn voor mijn onderneming?” Die vraag beantwoorden we hieronder.

Wat is dit nu eigenlijk?

Wat wil een “getraind” model nu precies zeggen? Chat-GPT is ‘gevoed’ door een groot deel van het internet zoals wetenschappelijke werken, Wikipedia, blogs, fora,…  Het algoritme heeft geleerd te interpreteren en indexeren waardoor al deze informatie wordt gevormd tot één groot artificieel brein (“neuraal netwerk”) dat duidelijk  kan communiceren en de aangeleerde informatie kan delen op een menselijk en tekstuele manier.

Een ander game changing aspect is dat het systeem een chatgesprek effectief als conversatie ziet.

Voorgaande chatsystemen antwoorden simpelweg op het laatste wat je zei, zonder rekening te houden met voorgaande vragen en antwoorden. Chat-GPT weet effectief nog wat je eerder in het gesprek zei en houdt daar ook rekening mee.  Hierdoor is het algoritme ‘kneedbaar’ omdat je meerdere instructies kan combineren. Je kan bijvoorbeeld vragen om alles uit te leggen in simpele termen zodat het begrijpbaar wordt voor een 12-jarig kind. Indien je iets niet begrijpt kan je hierop doorvragen tot het duidelijk is.

Waarom is dit zo speciaal? Of waarom is dit revolutionair?

Het algoritme is extreem flexibel over alle domeinen. Het weet af van geschiedenis, wiskunde, geografie, programmeertalen, fysica, … Kortom alle onderwerpen in onze dagdagelijkse wereld. Professoren en geleerden bevinden zich meestal in een specifiek domein, het algoritme beheerst alle domeinen tot een relatief hoog niveau.

Hieronder een voorbeeld hoe het in z’n werk gaat.

De trend van publiek toegankelijke AI-algoritmen opent een enorme bron van informatie maar stelt ook bedrijven en onderzoekers in staat om deze technologie te gebruiken en verder te ontwikkelen. Hierdoor wordt AI niet alleen beschikbaar voor grote bedrijven, maar ook voor kleinere ondernemingen. Dit zorgt voor een snellere en bredere ontwikkeling van AI en de toepassingen ervan.

Wat kan deze evolutie betekenen voor kleine en middelgrote ondernemingen?

De trend van publiek toegankelijke AI-algoritmen biedt veel kansen voor bedrijven die willen innoveren met deze technologie. De mogelijkheden zijn eindeloos en zullen naarmate de technologie groeit ongetwijfeld sterk toenemen. Toch zijn er nu al zeer specifieke use-cases die interessant kunnen zijn voor jouw onderneming.

Hieronder enkele use-cases hoe het Chat-GPT algoritme gebruikt kan worden in een KMO.

Case 1: Persoonlijke webshop medewerker

Stel, je hebt een webshop met een grote selectie aan producten en je wilt jouw klanten een snelle en nieuwe manier bieden om advies over producten te geven op basis van de eisen van de klant zoals een winkelmedewerker dat zou doen. 

In dit geval zou Chat-GPT de medewerker kunnen zijn die de klant op basis van zijn/haar vragen en eisen het best geschikte product kan aanraden. Indien de klant gaandeweg met extra eisen of vragen komt, kan het algoritme daar op inspelen. Het algoritme kent alle specificaties, formaten, prijzen, kortingen, beschrijvingen, kortom alle details van je webwinkel. Door middel van chat kan de klant via textuele zinnen het algoritme duidelijk maken wat de eisen precies zijn. Daarnaast zou het ook mogelijk zijn om een volledige shop sessie via een chatvenster te doen. Van het vullen van een winkelmandje tot het vragen van je leveradres en betaalmethode.

Case 2: Copywriting en social media management 

Met OpenAI  is het mogelijk om content op een snelle en efficiënte manier te genereren voor praktisch elk onderwerp. Of je nu op zoek bent naar tekst voor een blogpost, social media-updates of productbeschrijvingen, OpenAI kan snel en nauwkeurig inhoud genereren die aansluit bij jouw specifieke noden en eisen zoals SEO keywords.

In het algemeen is het algoritme zeer sterk in spelling, maar dit sluit uiteraard niet uit dat men deze gegenereerde content nog steeds moet nalezen vooraleer deze de wereld wordt ingestuurd. Momenteel zouden wij OpenAI zien als een medewerker met een junior profiel, waar je dus het werk bij controleert.

Dit zijn slechts enkele voorbeelden van wat er mogelijk zou kunnen zijn. Hoe creatiever men omgaat met deze technologie hoe unieker het eindresultaat zal zijn.

Hieronder zie je een korte demonstratie hoe Chat-GPT je kan inspireren en ondersteunen bij het schrijven van een LinkedIn post.

Case 3: Email/meeting assistant

Veel bedrijven worden dagelijks blootgesteld aan talloze e-mails. Chat-GPT kan perfect ingezet worden om al je communicatie eenvoudig op te volgen en je te helpen bij het formuleren van professionele antwoorden, je bepaalt zelf in welke formaliteit het algoritme zich moet uiten (Bv: vlot, vriendelijk, formeel, zakelijk,..). Deze AI-gestuurde assistent maakt gebruik van je eerdere communicatie en conversaties om snel en effectief te kunnen reageren, waardoor je meer tijd kunt besteden aan andere taken. 

Een ander voorbeeld is bij zeer uitgebreid mailverkeer met een klant waar je je collega op de hoogte van wil brengen. In plaats van de geschikte persoon in cc te zetten zou je het algoritme kunnen vragen om het mailverkeer samen te vatten in een A4 formaat en alle onbeantwoorde/openstaande waar nog communicatieve actie is vereist, op te lijsten.

Een kritische blik

Nu we enkele cases hebben aangehaald wordt het misschien wel duidelijk dat deze technologie de poorten open zet tot innovatie en voordelen. Echter zijn er ook enkele nadelen en ethische vragen aan verbonden.

Het genereren van content via een algoritme kan onvoorspelbaar zijn. Daarom is het aangeraden om alle gegenereerde content na te lezen. Voorlopig is het algoritme enkel bekend met data tot 2021, actuele zaken zijn dus nog niet gekend in het neurale netwerk. Daarnaast zou het ook kunnen dat bepaalde jobs in de toekomst misschien vervangen zullen worden door een algoritme dat het sneller en beter kan, niet blootgesteld wordt aan menselijke emoties en 24/7 beschikbaar is.

Hoe we dit algoritme gebruiken, hebben we dus zelf in de hand. In een ideaal scenario zal AI ons niet per se vervangen, maar eerder assisteren en onze efficiëntie verbeteren.

Waag jij de sprong?

Dagelijks maken we gebruik van deze technologie om ons development proces te ondersteunen en we staan altijd open om samen met jou te bekijken hoe deze splinternieuwe technologie jouw onderneming kan verderhelpen.

©

Webdesign

Webit 2024 – Met gebouwd, door ons!